top of page

עיצוב בית המגורים


הבית שלנו הוא מרכז חיינו, זהו המקום שבשונה מכל מקום אחר שאנו באים אליו עבור מטרה מוגדרת כמו מנוחה, קניות, עבודה, וכדו', בבית אנו נמצאים ללא מטרה מוגדרת, אלא כי זה מרכז חיינו, במילים אחרות אנחנו נמצאים בבית כי אנחנו חיים בו. בעצם הבית הוא המקום שאנחנו נמצאים בו חלק גדול מהזמן והוא מהווה מרכז חיינו, ואנחנו מצפים למלאות בו את הצרכים המרכזיים שלנו, ולהרגיש בנוח עם המקום הזה, וגם לאהוב אותו.

בשביל להשיג את המטרה הזאת, להרגיש בבית בנוח, לאהוב את הבית שלנו. אנו צריכים לבחון את השימושים שלנו, ולהתאים אותו לצרכים שלנו, והתנאים השונים שאנו מצפים לקבל בבית. השימושים המרכזיים של דירת המגורים הם: מנוחה ושינה, הכנת אוכל ואכילה, פנאי, מפגש משפחתי, אירוח, משחק לילדים, עבודה, לימוד, תחזוקת הבית- כביסות וניקיון, רחצה, אחסון חפצים. רשימת השימושים מראה לנו, שהם מתחלקים לשלושה קבוצות: הווי, תעסוקה, ותחזוקה. יש צורך להתאים את המרחב עבור כל אחת מן הפעילויות הללו, וכשיש את התנאים לפעול באופן נוח ורגוע ויעיל, אנחנו מרגישים טוב יותר.

כאשר המקום לא מותאם לשימושים שנדרשים להיות בו, הדבר גורם לחוסר נוחות, פעמים רבות לקוחות באים ואומרים שהם מעוניינים לשפץ ולהרחיב את ביתם ולא מצליחים להצביע במפורש על החסר. אלא נמצאים בחיפוש מתיש אחר מקום אשר אינו קיים בבית, מה שמביא אותם לידי חוסר נוחות. לדוגמה, ישנם כאלו שעובדים מהבית ואין להם פינת עבודה מתאימה ואין אפשרות להתרכז בדברים שאותם הם מעוניינים לעשות, ומתחילים לחפש כל מני פתרונות מאולתרים אשר באים פעמים רבות על חשבון שימושים אחרים בבית מה שגורם לחוסר נוחות.

האדריכל לומד את צרכי הלקוח, מגדיר בצורה מקצועית את החסר, ומוצא לו פתרונות. לפעמים נדרש פתרון יצירתי וחשיבה מעבר לקופסה על מנת להתאים את הבית לצרכים של הגרים בו. לדוגמה, במקרים רבים כאשר קיים חוסר במקום, אפשר לתכנן אפשרות לשימוש דו תכליתי באותו מקום, כגון שילוב של חדר עבודה בחדר האורחים, אבל וודאי שאנו לא מעוניינים להגיע למצב של ביטול פעילות מסוימת בגלל חוסר מקום, מה שיגרום בעתיד לפגיעה באיכות החיים. וכן אם בית המגורים נמצא במקום מפותח מבחינה חברתית, אפשר לצמצם את המקומות לפעילויות השונות. לדוגמה, כשבשכונה יש ספריה מפותחת, אפשר לצמצם את הספרייה הביתית, או אם יש מכון כושר וחוגי ספורט, אפשר לוותר על מכשירי כושר ביתיים, וכן אם יש בשכונה בית מדרש עם ספריה תורנית, אפשר לצמצם את כמות הספרים בבית.

אבל לפני הכול אנו צריכים להגדיר את הפונקציות הבסיסיות, של הבית שלנו, אשר לפיה האדריכל יתחיל את צורת התכנון הבסיסית. אם אנו רוצים להרגיש "בבית" אנו צריכים לתת לו מקום לקיים בו את רוב הפעילויות. מרחב גדול הוא יתרון חשוב על פני הצפיפות, אבל גם מרחב גדול ככל שיהיה אינו להוות תחליף עבור מקומות פעילות הנחוצים עבורנו.

השלב הבא יהיה לתכנן ולעצב כל חדר בבית ולהתאים אותו לשימושים שלו, את החדרים המרכזיים שהם הסלון והמטבח נתכנן ונעצב בצורה מזמינה ונעימה, זה המקום בו המשפחה מבלה ביחד בארוחות וזה המקום בו אנו מארחים בני משפחה וחברים והוא מייצג אותנו ומספר מי אנחנו, את חדרי השינה נצבע ונעצב בצבעים מרגיעים, זה המקום הפרטי שלנו שבו אנחנו נחים ומחליפים כוחות ליום הבא, את חדרי הילדים נתכנן שיתאימו לאווירה יותר צעירה עם צבעים עליזים ומרחב לפעילות ומשחק, נצבע אמנם בצבעים יותר עשירים ומגוונים שמתאימים לילדים אבל בחדרים שישנים בהם לשמור על צבעים יותר מרגיעים. וכן תכנון המרחב שמשלים את הבית מרפסת, מעבר בין חדרים, חדרי שירותים, אמבטיות, מרפסת שרות. שיש צורך להתאים אותם לסגנון הדיירים ולשימושים שהם מעדיפים להדגיש.

bottom of page