top of page

מה הפרטים שמהם מורכב הבית שלנו?


הפרטיות:

טבעו של האדם שהוא מחפש את הפינה הפרטית שלו ושהוא מגיב בחוסר נוחות לחדירה לתחום זה, אפילו כשלא נוגעים בפועל בגופו ולא פוגעים בחפציו. ארבע אמות אלו הם מאין "קופסה" שעוטפת את האדם. המרחב הזה שונה בין אדם אחד למשנהו, ובין עדה לעדה, ובין תרבויות.


בניה פתוחה או סגורה?

יש מגמה בבניה מודרנית ליצירת פתיחות ואפילו פתיחות ייתר שגובלת עם חוסר ציניות. לדוגמה, ברוב בבתים החדשים מקובל לבנות את במטבח וסלון כמעט כיחידה אחת, הסיבה בכך שהמשפחות בציבור הכללי היום קטנות יש צורך בשליטה וקשר בין בני הבית. כאשר משפחה יותר גדולה, כמו שקיים פעמים רבות במשפחות דתיות וחרדיות, גודל הצורך בפרטיות. כמו כן, לא לכך אחד מתאימה חשיפה. רוב האנשים יעדיפו, שהאזורים הפרטיים בבית יישארו מסוככים עבור עיניים הזרות. לכך מוצאים פתרונות אשר מסתירים את המרחב הפרטי מהמרחב הציבורי של הבית, כן מקובל לבנות מבואת כניסה לדירה. דבר זה נותן תחושה של פרטיות לבני בית.


חלוקה פונקציונלית:

כמו שמגנט מתחלק לפלוס ומינוס, כך כל מבנה וחלל אמור להתחלק לציבורי ופרטי. זה בהחלט שייך גם לדירת מגורים. דירה טובה אמור להתחלק האופן ברור לאזור ציבורי ולאזור פרטי, כשגם לפרטי וגם לציבורי יצורפו שטחי עזר. לדוגמה: למרחב הציבורי יהיו אחסון עבור מעילים, נעליים, שירותי אורחים, וגם לחלק הפרטי יינתנו שירותים ואכסון.


שטחי עזר ואחסון:

איכות של דירת מגורים נמדדת לא רק לפי גודל של השטחים או הכמות של החדרים, אלא לפי שטחי העזר שקיימים בה והמיקום שלהם. אם אין מרפסת שירות, או שכניסה למרפסת שרות היא מהסלון זה לא מצב אידאלי. צריך גם שהאזור שירות יהיה נח ומתאים לבצע בו טיפול בצרכים השונים. אחד הדברים הקריטיים ביותר, זה שטחי אחסון. חוסר בשטחי אחסון יביא למצב בו כל הדירה תהפוך למחסן. גם באחסון יש היררכיה מסוימת, ישנם חפצים שהשימוש בהם הוא תדיר והם צריכים להיות נגישים, וישנם חפצים שהשימוש בהם הוא יותר נדיר וישנה אפשרות להניח אותם במקום יותר מרוחק ועל ידי כך לחסוך במקום שימושי בחדרי מגורים ובבית.


שירותים ואמבטיה וחדר שרות:

ארגון חללים אלה מורכב בגלל שפעמים רבות קיים עבורם שטח מוגבל, וכן הצורך לאחסן מספר רב של חפצים כמו כביסה, חומרי ניקיון, תרופות, ואביזרים נוספים, כדאי לקחת בחשבון, שלא מספיק לתת כאן מקום לרחצה רגילה, אלה גם לחשוב על רחצה נוחה ובטיחותית של ילדים קטנים או אנשים מבוגרים. כמו כן יש מקום לטפוח הגוף, כמו כיור, ארון איפור וכדו' וכן תכנון עבור החפצים הנוספים שמקובל לאחסן באזור האמבטיה והמרפסת שרות. וכן תכנון נכון של מקומות אלו ביחס לבית על מנת שיהיו נגישים מחד, ומאידך לא במרכזו של הבית.


חדרי הילדים לשינה ולמשחק:

לילדים יש צורך במרחב מותאם עבור משחקים ולמידה. ארגון המשחקים דורש אסטרטגיה חינוכית. ישנם הורים, שיעדיפו שכל ילד יהיה חדר פרטי כולל כל הצרכים האישים שלו כמו משחק ולימוד, מאידך ישנם הורים שיעדיפו שהילדים יחלקו ביניהם מרחב משותף. ישנם הורים שיפרידו את האזור של השינה מהמשחקים, וישנם הורים שיעדיפו לרכז את הכול בחדר אחד. לילד ישנם צרכים נוספים כמו פינת עבודה היכן שהם יכולים לעשות שיעורים וכן ארונות מותאמים לביגוד וחפצים אישיים. מיקום חדר הילדים, באופן טבעי ילדים אוהבים להיות בבית קרוב להורים ולא לשבת ולשחק לבד בחדר מרוחק, לכן מומלץ לתכנן את חדר הילדים כך שיהיה קרוב למרכז הבית ולמקום בו נמצאים ההורים במשך היום.

חדר שינה ויחידת הורים:

חדר השינה הוא המקום שלכם להירגע ולנוח לכן חשוב שלא יהיו בחדר אלמנטים יכולים להפריע כמו פינת עבודה, פינת מחשב. חשוב שהמיקום של חדר השינה יהיה האזור שקט של הבית, באם יש תכנית להוסיף לחדר השינה שירותים ואמבטיה צריך לתת לזה התייחסות כבר בהתחלה כיון שזה דורש תכנון נכון של תשתיות הדירה כמו מים ביוב ועוד, עיצוב חדר השינה.

גובה ומרחב:

בדירות של פעם היו תקרות גבוהות 3.5 – 4 מ. כיום הגובה המקובל הוא בין 2.5 מטר ל 3 מטר שאדריכל ביצע הורדת תקרה מעבר, כיון שהוא לא ראה משמעות בגובה הזה אשר לא מנוצל, התוצאה הייתה פגיעה בתחושה, ודבר זה יצר תחושה סגירות יתר, ולפעמים גם פגיעה באיכות פיזור התאורה והאוויר בחדר. וכן על מנת ליצור תחושה נוחה בבית יש צורך לתכנן מרחבים ריקים שלא יהיו מלאים.


מרפסת:

מרפסת שקיימת בבית משפיעה מאוד על איכות החיים שלנו כמקום לצאת להתאוורר מבלי לצאת מהבית, כמקום משחק לילדים ולבניית סוכה שתהיה צמודה לבית, ישנה חשיבות לתכנון המרפסת במיקום מתאים ביחס לסביבה, כיון שאם המרפסת תהיה מתחת לחדר שינה של השכנים לא תהיה אפשרות להשתמש ממרפסת בחלק משעות היממה.

כיווני אוויר ואוורור:

יש השפעה גדולה ביותר של כיווני אוויר על הבית ועל הגרים בו, חשוב שתהיה תאורה ישירה טבעית של השמש לתוך הבית, לפחות לכמה שעות ביום כיוון שלשמש ישנה השפעה ישירה לבריאות של הגוף והנפש שלנו, כשמתכננים את הדירה חשוב שיהיו בדירה פתחים לכמה שיותר כיווני אוויר. כחלונות או יציאות למרפסות, אשר ממוקמים אחד מול שני, מה שיאפשר אוורור טבעי ויעיל של הבית, וכמובן, רצוי לתכנן גם כך שהפתחים של הדלתות הפנימיות יהיו בקו שבין החלונות, כיון שאם בין החלונות ישנם קירות פתיחת החלונות לא תועיל לאוורור יעיל של הבית.

גם בחורף כשקר בחוץ, חייב להיות אוורור טבעי ותחלופת אוויר, כיון שתחלופת האוויר היא לא רק על מנת להכניס אוויר קר מבחוץ כמו בקיץ, אלא גם לאוורר את הבית. ולכן על מנת שפתיחת חלון לאוורור בחורף לא תגרום לרוח פרצים רצוי לתכנן את החלונות כך שאפשר יהיה לפתוח אותם פתיחה חלקית, יש פעמים שיועיל פתח עליון נפרד שמשמש רק לאוורור.

ישנה משמעות לאיזה כיוונים החלונות פונים ואיזה סוג של חדר להתאים לכל צד. חלונות שפונים לצד צפון מומלץ שיהיו גדולים כיון שמצפון מגיע הרבה אור טבעי וישנה זרימת אוויר טובה, זרימת אוויר מגיעה גם צמד מערב ולכן דירות צפוניות ומערביות (הכיוונים של החלונות) נחשבות לדירות יותר קרות ומאווררות, קרני השמש נכנסים גם מצד מזרח, דרום, ומערב. מהמזרח קרני השמש מגיעים בעיקר בשעות הבוקר בזווית נמוכה וקרניים חודרות עמוק ומסוגלות לחמם את חלל החדר צד זה נחשב גם צד יותר חם כיון שממזרח מגיעה פחות זרימת אוויר, מצד דרום מגיעים קרני שמש, אבל הם לא חודרים לעומק, מכיוון שמדרום קרני שמש פוגעים בזווית כהה. ולכן מקובל למקם בדרום ומזרח את חדרי השינה.

יש ההשפעה גדולה של פתחי האוויר לבריאות הנפש. אדם לא יכול להתקיים בחלל ללא חלונות. זה מדכא את האדם עד כדי כך שאדם עלול לאבד תחושות כמו אנרגיה, שמחת חיים, תאבון וכדומה. הוא חייב לראות את החוץ. כמו כן רצוי לראות מהחלונות נוף קרוב ונוף רחוק. לתחושה נעימה רצוי שמהבית יראו את הבאים והיוצאים מהבניין.

מסיבות אלו וסיבות נוספות הקמת דירות תת קרקעיות הוא דבר לא רצוי, גם בגלל שבתוך הקרקע מצוי גז רדון שמסוכן לבריאות. בעבר בני אדם נמנעו ממגורים אפילו צמוד לקרקע אלא בקומה עליונה, קומת הקרקע הייתה מיועדת לאורוות, אחסון, וכדומה.


bottom of page