top of page

מה הם מטרותיה של האדריכלות?


בשביל להסביר את תחומי האחריות של האדריכל צריך להבין קודם מה הם עקרונות של האדריכלות?

שלושת העקרונות של האדריכלות הם : תועלת, חוזק, יופי.

שלוש עקרונות אלו הם בעצם דרושים לאדריכל על מנת לתכנן כל בניין או מבנה אחר כשילוב של שלושת העקרונות, ללא אחד העקרונות האלה המבנה יהיה חסר ערך.

תועלת:

מערכת תפקודית של הבניין אמורה להתאים לתכלית שלו. אם זה בית ספר, בנין מגורים, או בית חולים, בניין צריך לתפקד בהתאם לתפקידו. בכל פרויקט יעמדו מול האדריכל דרישות ובעיות מסוימות. האדריכל צריך ללמוד את הדרישות, להבין את הצרכים, לצפות את העתיד וקצת לחלום ולשחק. בנוסף לכך האדריכל חייב לרכוש הבנות בסיסיות בידיעת החברה. כאשר בפרויקט גדול במיוחד (כגון מבנה תעשייתי או ציבורי) אדריכל נעזר במומחים שונים ואפילו וסוציולוגים שיעזרו לו להסתדר עם תופעות חברתיות או שאלות טכנולוגיות מורכבות. אבל בסוף על האדריכל לקבל את כל ההחלטות התכנוניות.

חוזק:

כל מבנה אדריכלי אמור להיות חזק, לעמוד בעומסים של משקל עצמי, משקל התכולה שלו, לעמוד מול תופעות טבע כגון רוח, גשם, רעידת אדמה, שריפה, וכן מול כל אירוע אחר שיכול להזיק לבניין. בתהליך התכנון האדריכל נעזר באופן פעיל מאוד במהנדס בניין, מהנדס בניין היינו שותף לכל פרויקט אדריכלי, הוא נקרא גם מתכנן שלד. כלומר האדריכל יחליט איך יראה הבניין כולל גם השלד, אבל המהנדס ילווה אותו מאחורי כל רעיון וייתן את התמיכה המקצועית הנדרשת בשביל הקונסטרוקציה של המבנה תחזיק את עצמה. בשביל שהשותפות הזאת תהיה מושלמת, האדריכל צריך להיות בעל ידע בסיסי בנושא קונסטרוקציה וחומרים ע"מ שהוא יוכל לעבוד בצורה מקצועית עם המהנדס, והמהנדס גם לומד מושגי יסוד באדריכלות ע"מ שהוא יוכל לעבוד בצורה מקצועית עם האדריכל. גם כאשר האדריכל, שעומד בראש הפירמידה, מחליט לגבי קונסטרוקציה, הוא חייב לקבל אישור שלמהנדס על כל צעד שלו שמשפיע על הקונסטרוקציה של המבנה.

יופי:

האדריכלות נקראת "האם של אמנויות". למה בעצם צריך שהבניין יראה יפה? אין יצירת אמנות שיותר משמעותית מאשר מבנה כלשהו. כיון שזה יצירה שאדם פוגש יום יום במשך כל ימי חייו בין שזה מקום מגורים או עבודה או כל דבר אחר, ישנה חשיבות רבה שתהייה למבנה מראה שנתן תחושה נוחה ומתאימה לצרכים שהוא מספק. התחושה של חיבור למקום על ידי העיצוב כל כך משמעותית שאנחנו רואים שחז"ל התייחסו לזה ואמרו "דירה נאה מרחיבה דעתו של אדם". העיצוב מתחיל מהדברים הגדולים צורת המבנה הכללית, והוא כולל בתוכו גם יצירות קטנות יותר כמו תמונות, פיסול , תבליטים וכדו' . בכל הדורות אדריכלים שאפו לתכנן יצירות שיתאחדו מספר יצירות ביחד לסגנון אחד כדי שתהייה התאמה בין המבנה למה שסביבו, בשביל להצליח במשימה הזאת אדריכל צריך להיות אומן, להכיר היטב את סוגי האמנות, לדעת ציור, גרפיקה, תולדות אדריכלות ואמנות, פילוסופיה, לשלוט בפרספקטיבה, צללים, תורת הצבע. יכולות אמנותיות נדרשות לו בשתי תחומים: האחד זה עיצוב בניין עצמו, והשני לא פחות חשוב, עיצוב הגיליונות שמציגים את הפרויקט על מנת שהוא יוכל להציג את הפרויקט לפני התחלת הבניה .

לסיכום:

לסיכום של שלושת העקרונות אפשר להביא דוגמה בקצרה שכאשר אדריכל מתכנן אולם אירועים הוא צריך לתכנן אותו ע"מ א. שתהיה אפשרות להפיק ממנו תועלת ולכן הוא יתכנן אולם מרכזי גדול, מעברים מתאימים, חדרי שרות שנדרשים, ועוד. ב. שהוא יוכל לעמוד בעומסים והמשקלים הנדרשים לדוגמה: של אנשים באולם, ציוד, וכדומה. ג. הוא יתכנן אולם שהוא יהיה יפה ומתאים לאירועים ושהמבנה לא יראה זול או מוזנח.

bottom of page